مدیریت مالی پروژه‌های پیمانکاری

مدیریت مالی پروژه فرآیندی‌ست که برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی، حسابداری، گزارشات مالی، کنترل داخلی، حسابرسی، تامین و تدارکات، هزینه‌ها و پرداخت‌ها و پیشرفت فیزیکی کار را به هم متصل می‌کند تا در نهایت امکان مدیریت درست و بهینه‌ی منابع را برای رسیدن به اهداف پروژه ایجاد کند. به بیان ساده‌تر، هدف از مدیریت مالی پروژه، اجرای آن با بودجه و منابع تخصیص‌داده‌شده‌ی اولیه است و پیش‌بینی هزینه‌ها، بودجه‌بندی، کنترل هزینه‌ها، نظارت و گزارش‌دهی اجزای اصلی آن هستند.

همه‌ی ما درمورد پروژه‌هایی که به دلیل مدیریت ضعیف مالی شکست خورده و نیمه‌کاره رها شده‌اند، شنیده‌ایم. اما برای جلوگیری از اتفاقات مشابه و در واقع برای مدیریت مالی درست چه باید کرد؟

در مرکز مدیریت مالی پروژه یک چرخه‌ی ادامه‌دار از عادت‌های درست مدیریتی وجود دارد. در واقع همان‌طور که از تعریف بالا هم مشخص است، مدیریت مالی یک فرآیند مستقل و محدود نیست. بلکه شامل فرآیندهایی مثل برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، اجرا و کنترل تمام فعالیت‌های مالی یک پروژه است. در واقع هر فعالیتی که با استفاده از منابع مالی سازمان انجام شود، در حوزه‌ی عملکرد مدیریت مالی پروژه قرار دارد.

مدیریت مالی پروژه بخش بزرگی از مسئولیت‌های هر مدیر پروژه است که می‌تواند موفقیت یا شکست پروژه‌ی او را رقم بزند. برای اجرای درست فرآیند مدیریت مالی پروژه، باید سیاست‌های مالی سازمان‌تان را به خوبی بشناسید، با رویه‌های مالی و مدیریتی آن آشنا باشید و اولویت‌های پروژه را هم بدانید. برنامه‌ریزی مالی و بودجه‌بندی پروژه در بخش‌های مختلف، به مدیریت مناسب مالی در پروژه کمک می‌کنند و باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشت.
 
مدیریت مالی پروژه در سه مرحله اصلی اتفاق می‌افتد :

نتیجه :    به کار گرفتن مجموعه‌ای منسجم از رویّه‌ها و استانداردهای حسابداری برای مدیریت موثر مالی یک پروژه، امری لازم و ضروری‌ست و اجرای درست آن‌ها چند نتیجه‌ی عمده به همراه دارد :

  • خرج شدن درست مبالغ تخصیصی در موقعیت‌های مقرر و از مسیرهای تعیین‌ شده
  • ثبت شدن کامل و درست این هزینه‌ها در اسناد حسابداری
  • به جا ماندن مسیر مالی طی‌شده برای انجام فرآیند حسابرسی بعد از هزینه‌کرد

کاربر عزیز سلام
یکی از نمایندگان ما در واتس آپ منتظر پیوستن به شماست. برای شروع گفتگو لینک زیر را کلیک کنید :

تماس با ما از طریق واتس آپ