مدیریت مالی پروژه فرآیندیست که برنامهریزی، بودجهبندی، حسابداری، گزارشات مالی، کنترل داخلی، حسابرسی، تامین و تدارکات، هزینهها و پرداختها و پیشرفت فیزیکی کار را به هم متصل میکند تا در نهایت امکان مدیریت درست و بهینهی منابع را برای رسیدن به اهداف پروژه ایجاد کند. به بیان سادهتر، هدف از مدیریت مالی پروژه، اجرای آن با بودجه و منابع تخصیصدادهشدهی اولیه است و پیشبینی هزینهها، بودجهبندی، کنترل هزینهها، نظارت و گزارشدهی اجزای اصلی آن هستند.
همهی ما درمورد پروژههایی که به دلیل مدیریت ضعیف مالی شکست خورده و نیمهکاره رها شدهاند، شنیدهایم. اما برای جلوگیری از اتفاقات مشابه و در واقع برای مدیریت مالی درست چه باید کرد؟
در مرکز مدیریت مالی پروژه یک چرخهی ادامهدار از عادتهای درست مدیریتی وجود دارد. در واقع همانطور که از تعریف بالا هم مشخص است، مدیریت مالی یک فرآیند مستقل و محدود نیست. بلکه شامل فرآیندهایی مثل برنامهریزی، سازماندهی، اجرا و کنترل تمام فعالیتهای مالی یک پروژه است. در واقع هر فعالیتی که با استفاده از منابع مالی سازمان انجام شود، در حوزهی عملکرد مدیریت مالی پروژه قرار دارد.
شرکت حسابداری پردیس با تجربه ده ساله خود در حوزه پیمان و پروژه های عمرانی و غیرعمرانی و با استفاده از نرم افزارهای تخصصی حسابداری پیمانکاری و مدیریت مالی و همچنین توان بالای مدیریت در ارائه خدمات تخصصی مالی، اولویت خدمات خود را مدیریت مالی پروژه های پیمانکاری قرارداده است. لذا آمادگی خود را جهت ارائه خدمات تخصصی فوق از شروع مطالعات مقدماتی پروژه تا تحویل قطعی پروژه به مشتریان خود اعلام میدارد.
در این مرحله، تمام هزینههای پروژه که باید در مراحل اجرائی آن در نظر گرفته شوند، برآورد شده و پس از برنامه ریزی تخصصی در مورد نحوه تامین مالی و شیوه انجام هزینه، بودجه لازم برای هر مرحله از عملیات اجرائی پروژه تخصیص داده شود. این مرحله نیازمند مطالعات دقیق و اساسی مطابق با امکان سنجی پروژه و همگام با مطالعات مقدماتی پروژه خواهد بود.
در این مرحله، مدیر پروژه (یا مدیر مالی پروژه) مواردی مثل بودجهی اولیهی پروژه، میزان تغییرات قابل قبول مالی در پروژه، هزینهها تاکنون، برآورد هزینههای باقیمانده و تفاوت برآوردها با هزینههای واقعی را زیر نظر میگیرد و تلاش میکند تا آنها را در حدود مقرر نگه دارد.
در اکثر پروژهها، گزارشهای مالی به صورت ماهیانه تنظیم میشوند و یکی از اسناد مهم پروژه هستند. فرمت این گزارشها باید از پیش تعیین شده باشد و با استانداردهای استفادهشده در سازمان سازگار باشد. این گزارشها معمولا شامل هزینههای واقعی یک ماه گذشته و مقایسهی آن با پیشبینیها، دلایل تفاوت هزینههای واقعی با هزینههای پیشبینیشده، منابع مالی باقیمانده برای ادامهی پروژه و روند هزینهکرد پروژه در طول زمان میشوند. همچنین گزارش سودآوری پروژه و شیوه رسیدن به سودآوری از اساسیترین و مهمترین وظایف مدیرمالی پروژه و پروسه مدیریت مالی است.
نتیجه : به کار گرفتن مجموعهای منسجم از رویّهها و استانداردهای حسابداری برای مدیریت موثر مالی یک پروژه، امری لازم و ضروریست و اجرای درست آنها چند نتیجهی عمده به همراه دارد :
- خرج شدن درست مبالغ تخصیصی در موقعیتهای مقرر و از مسیرهای تعیین شده
- ثبت شدن کامل و درست این هزینهها در اسناد حسابداری
- به جا ماندن مسیر مالی طیشده برای انجام فرآیند حسابرسی بعد از هزینهکرد